پروانه کاظمی

کارشناس ارشد تغذیه


سایت ها و وبلاگ های ایده

فيلم انجام كرايوليپوليز

لاغری موضعی با دستگاه ها

آدرس مجموعه ایده آل

کادر درمانی ایده آل

تغذیه و فشار خون

درمان غیر دارویی پرفشاری خون شامل کاهش نمک در رژیم غذایی، ترک سیگار، انجام ورزش منظم و استفاده از روش های شل کردن عضلات است. داروهای ضد فشار خون ممکن است تجویز شود. عموما اعتقاد پزشکان به این است که افراد دچار پرفشاری، نیاز به کاهش دریافت سدیم دارند. پتاسیم و کلسیم اضافی نیز می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. اقلام غذایی حاوی پتاسیم به سه دسته پتاسیم کم، پتاسیم متوسط و پتاسیم بالا تقسیم می شوند. ذرت، بلال، سیب، چای و قهوه دارای مقدار کم پتاسیم هستند. سیب زمینی، بادمجان، چغندر، شلغم، عدس، انجیر، انگور، خرما، ریواس، هلو، گریپ فروت، گیلاس و خرمالو و کشمش دارای مقدار متوسط پتاسیم هستند. اسفناج، جعفری، کلم، کرفس، خیار، گوجه فرنگی، هویج، آلو، انار، آلبالو، پرتقال، خربزه، زردآلو، کیوی، گرمک، نارنگی، هندوانه و موز دارای مقدار بالای پتاسیم هستند.

در مطالعات مقایسه ای میان گیاهخواران با افراد غیر گیاهخوار، مشاهده شده است که متوسط فشار خون گیاهخواران کمتر است. یکی از علل این تفاوت را دریافت بیشتر پتاسیم در گیاهخواران دانسته اند. طبق تعریف موسسه ملی قلب، ریه و خون آمریکا هر چه دریافت سدیم کمتر باشد فشار خون پایین تر می آید. میوه ها و سبزی ها دارای مقدار کمی سدیم هستند و باید به وفور مصرف شوند. گوشت و مرغ طبخ شده بدون نمک برای افراد دچار پرفشاری توصیه می شود. برای معطر کردن گوشت می توان از سبزی های معطر، ادویه ها و میوه ها استفاده کرد.

ماهی تازه منجمد یا کنسرو شده بدون آب نمک از لحاظ سدیم فقیر هستند. سبزی های ریشه ای از قبیل سیب زمینی، همچنین برنج، ماکارونی، رشته ها و حلیم بدون نمک و مواد نشاسته ای، دارای سدیم کم هستند و می توان به عنوان پایه ای برای وعده غذایی از آن ها استفاده کرد. دانه کنجد و سبزی های برگ سبز، منابع کم سدیم و تامین کننده کلسیم هستند.سیر نیز به کاهش فشار خون کمک می کند.مرکبات، توت ها و سبزی های دارای برگ سبز، منابع خوب ویتامینC هستند. دریافت کم این ویتامین با پرفشاری ارتباط دارد. مصرف مکمل ویتامینC در افراد دچار پرفشاری و همچنین افراد سالم سبب کاهش فشار خون می شود

تا حد ممکن از مصرف چربی های جامد خودداری کنید. از چربی یا روغن های حیوانی و روغن های اشباع شده گیاهی(هیدروژنه) کمتر استفاده کنید. چاقی یکی از عواملی است که موجب افزایش فشار خون می شود. بنابراین کاهش وزن و حفظ وزن طبیعی از ارکان اساسی هر برنامه طراحی شده جهت مقابله با پرفشاری هستند. مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه، چای، نوشابه های کولا و شکلات، سبب افزایش فشار خون می شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

از سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، برگرها و سایر فراورده های گوشتی به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم باید پرهیز کرد. سبزی های کنسرو شده در آب نمک، زیتون، چیپس و سایر تنقلات شور نیز نباید مصرف شود. مصرف الکل با فشار خون بالا ارتباط داشته و می تواند سبب تشدید بیماری شود.برای کاهش فشار خون ، پیاده روی سریع به مدت 30 تا 45 دقیقه، سه تا پنج بار در هفته توصیه می شود. مصرف سیگار سبب تشدید پرفشاری می شود. نیکوتین موجود در سیگار، فشار خون را افزایش می دهد، رگ های خونی را تنگ می کند، بر مقدار منواکسید کربن می افزاید و در نتیجه موجب کاهش میزان اکسیژن رسانی به عضله قلب می شود. نتایج تحقیقات نشان می دهد که در افراد سیگاری سرخرگ ها 50 درصد سریع تر از افرادی که اصلا سیگار نمی کشند، سفت می شوند. افرادی که فشار خون بالا دارند نباید دچار هیجان های شدید و فشارهای روحی وعصبی شوند.

درمان غیر دارویی پرفشاری خون شامل کاهش نمک در رژیم غذایی، ترک سیگار، انجام ورزش منظم و استفاده از روش های شل کردن عضلات است. داروهای ضد فشار خون ممکن است تجویز شود. عموما اعتقاد پزشکان به این است که افراد دچار پرفشاری، نیاز به کاهش دریافت سدیم دارند. پتاسیم و کلسیم اضافی نیز می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. اقلام غذایی حاوی پتاسیم به سه دسته پتاسیم کم، پتاسیم متوسط و پتاسیم بالا تقسیم می شوند. ذرت، بلال، سیب، چای و قهوه دارای مقدار کم پتاسیم هستند. سیب زمینی، بادمجان، چغندر، شلغم، عدس، انجیر، انگور، خرما، ریواس، هلو، گریپ فروت، گیلاس و خرمالو و کشمش دارای مقدار متوسط پتاسیم هستند. اسفناج، جعفری، کلم، کرفس، خیار، گوجه فرنگی، هویج، آلو، انار، آلبالو، پرتقال، خربزه، زردآلو، کیوی، گرمک، نارنگی، هندوانه و موز دارای مقدار بالای پتاسیم هستند.

در مطالعات مقایسه ای میان گیاهخواران با افراد غیر گیاهخوار، مشاهده شده است که متوسط فشار خون گیاهخواران کمتر است. یکی از علل این تفاوت را دریافت بیشتر پتاسیم در گیاهخواران دانسته اند. طبق تعریف موسسه ملی قلب، ریه و خون آمریکا هر چه دریافت سدیم کمتر باشد فشار خون پایین تر می آید. میوه ها و سبزی ها دارای مقدار کمی سدیم هستند و باید به وفور مصرف شوند. گوشت و مرغ طبخ شده بدون نمک برای افراد دچار پرفشاری توصیه می شود. برای معطر کردن گوشت می توان از سبزی های معطر، ادویه ها و میوه ها استفاده کرد.

ماهی تازه منجمد یا کنسرو شده بدون آب نمک از لحاظ سدیم فقیر هستند. سبزی های ریشه ای از قبیل سیب زمینی، همچنین برنج، ماکارونی، رشته ها و حلیم بدون نمک و مواد نشاسته ای، دارای سدیم کم هستند و می توان به عنوان پایه ای برای وعده غذایی از آن ها استفاده کرد. دانه کنجد و سبزی های برگ سبز، منابع کم سدیم و تامین کننده کلسیم هستند.سیر نیز به کاهش فشار خون کمک می کند.مرکبات، توت ها و سبزی های دارای برگ سبز، منابع خوب ویتامینC هستند. دریافت کم این ویتامین با پرفشاری ارتباط دارد. مصرف مکمل ویتامینC در افراد دچار پرفشاری و همچنین افراد سالم سبب کاهش فشار خون می شود

تا حد ممکن از مصرف چربی های جامد خودداری کنید. از چربی یا روغن های حیوانی و روغن های اشباع شده گیاهی(هیدروژنه) کمتر استفاده کنید. چاقی یکی از عواملی است که موجب افزایش فشار خون می شود. بنابراین کاهش وزن و حفظ وزن طبیعی از ارکان اساسی هر برنامه طراحی شده جهت مقابله با پرفشاری هستند. مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه، چای، نوشابه های کولا و شکلات، سبب افزایش فشار خون می شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

از سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، برگرها و سایر فراورده های گوشتی به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم باید پرهیز کرد. سبزی های کنسرو شده در آب نمک، زیتون، چیپس و سایر تنقلات شور نیز نباید مصرف شود. مصرف الکل با فشار خون بالا ارتباط داشته و می تواند سبب تشدید بیماری شود.برای کاهش فشار خون ، پیاده روی سریع به مدت 30 تا 45 دقیقه، سه تا پنج بار در هفته توصیه می شود. مصرف سیگار سبب تشدید پرفشاری می شود. نیکوتین موجود در سیگار، فشار خون را افزایش می دهد، رگ های خونی را تنگ می کند، بر مقدار منواکسید کربن می افزاید و در نتیجه موجب کاهش میزان اکسیژن رسانی به عضله قلب می شود. نتایج تحقیقات نشان می دهد که در افراد سیگاری سرخرگ ها 50 درصد سریع تر از افرادی که اصلا سیگار نمی کشند، سفت می شوند. افرادی که فشار خون بالا دارند نباید دچار هیجان های شدید و فشارهای روحی وعصبی شوند.

M


آدرس مطب : تهران،سعادت آباد،میدان کاج،ابتدای سرو شرقی،مجتمع سعادت
تلفن : 22082039 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سبوس برنج و مزایای آنمنابع غذایی غنی از کلسیمچه ویتامینی در زمان روزه همه چیز درباره افزایش وزافراط در مصرف زولبیا بامبی عارضه ترین رژیم لاغریخنک کننده ای برای تابستارژیم سیب زمینیسطح ویتامین دی بدنت رو برمهمترین علل چاقی شکمیسوابق تحصیلی و علمیچه کسانی نیاز به مولتی ویهر آنچه درباره رشد قد بایامگا 3 و تاثیراتش بر روی برنج کته یا آبکشخشکی دهانرژیم شوکشکر قهوه ایمکمل های مناسب برای رشد قچه کسانی به افزایش وزن نییائسگی را راحت طی کنایا میتوان چاقی خود را بهدلیل گرسنگی بیش از حدرژیم غذایی DASHفقر آهنصبحانه و فواید آنمکمل های چربی سوز و عوارضنوع پخت چقد بر روی کالری کلیه ی سنگ ساز و تغذیهاختلال عصبی خوری چیست؟تفاوت های رژیم فستیگ و رودلایل چاقی کودکانرژیم غذایی ورزشکارانفلفل و لاغریفواید شیر مادرعلل چاقی شکمینیاز ورزشکاران به مکمل هکم آبی در ماه رمضاناختلالات هورمونی در خانمتفاوت کربوهیدرات ساده و دلایل رها کردن رژیمرژیم غذایی سندروم شوگرنعلل ایجاد سلولیت و راه هامضرات مصرف گوجه سبزنکات مهم روزه داریکمبود ویتامین دی و چاقیاز چه زمانی به برنامه غذاتوصیه های غذایی در کیست تدیابت و تغذیهراه های افزایش اشتهالاغری با دمنوش؟ آره یا نهعمل اسلیو برای چه کسانی لمعرفی دستگاه های لاغرینکات تغذیه ای بعد از جراحاسترس و چاقیتوصیه هایی جهت افزایش وزدیر خوابیدن و چاقیراه های تامین آب مورد نیالاغری با دارو ممنوععوامل تشدید کننده میگرننفخ معده و گاز روده از چه نکات تغذیه ای در مصرف کورکالری خوراکی های معروف ماصلاح سبک زندگی به چه معنتغذیه مادر و آلرژی شیرخودانه چیاراه های جلوگیری از لاغری لاغری در طی شیردهیعوارض مصرف بیش از حد کافئنقرس و پرهیز های غذاییچاقی و هورمون های جنسیکاهش وزن مهمتر است یا کاهاصول صحیح اندازگیری وزنتغذیه و فاویسمدانه چیا و لاغریراهکارهایی برای رفع پف صمقایسه نوشابه رژیمی و نوعوارض رژیم های کم کالرینقش تغذیه در آلزایمزنان سفید یا نان سبوس دارکاهش وزن پایداربه اندازه کافی آب بنوشیدتغذیه و فشار خوندارودرمانی یا رژیم درمانرابطه آب خوردن و لاغریمقدار مورد نیاز آب روزانغذاهای کاهنده اشتهانقش دتاکس واتر در لاغریچرا همیشه گرسنه ام؟گلوتن و بیماری سلیاکبهترین ورزش ها برای کاهش تغذیه و میگرندر طی روز چه مقدار قند و شرابطه سرعت غذا خوردن و چامقدار مجاز کاهش وزن طی یکنمونه ی رژیم ماه رمضانچرا هرچی ورزش می کنم لاغرپیاده رویی و چربی سوزیبهترین ورزش هابرای لاغریتغذیه و پوستدستور پخت نان کتوزمان مصرف مکمل ها و راه همنابع امگا 3نمونه رژیم شوک سه روزهچرا بدن کم آب می شود ؟پروبیوتیک چیست؟بهترین رژیم کدام است؟تغذیه و بارداریزرده تخم مرغ رو بخورم یا منابع غذایی آهن را به سبدچند نکته کاربردی برای لاچرا دچار چاقی شکمی هستم؟آیا مصرف میوه در رژیم آزابهترین زمان مصرف ویتامینتغذیه و ریزش موروغن زیتون فرابکر یا تصفسلیاک چیست؟منابع غذایی حاوی آهنچه نوع لاغری ای مناسب استآب خوردن و لاغریبی اشتهاییتغذیه در آلودگی هوارژیم های بسیار کم کالریسیروز کبدی چیستمنابع غذایی سرشار از امگچه هورمون هایی باعث میشه همه چیز درباره ی روغن کنجآشنایی با پروبیوتیکبی اشتهایی عصبی و راهکارتغذیه در زمان اسهالرژیم های تک خوریساقه طلایی و لاغریدستگاه های لاغریمقالاتیادداشت هااخبارخاطراتكرايوليپوليزصفحه اصلیسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگرکویتیشنچربی سوزی موضعیعکس قبل و بعد لیپوماتیکبرترین دستگاه های لاغریکرایولیپولیز ، کویتیشن ،مکانیسم دستگاههای لاغریسوالات متداول کرایولیپو