پروانه کاظمی

کارشناس ارشد تغذیه


سایت ها و وبلاگ های ایده

فيلم انجام كرايوليپوليز

لاغری موضعی با دستگاه ها

آدرس مجموعه ایده آل

کادر درمانی ایده آل

همه چیز درباره افزایش وزن

داشتن وزن ایده آل همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. وزن مطلوب یا ایده آل کمترین میزان مرگ و میر و ابتلا به بیماری ها را نشان میدهد. همان گونه که اضافه وزن و چاقی سلامت فرد را به خطر می اندازد، کمبود وزن و لاغری مفرط نیز خطرناک است. BMI شاخص مناسبی برای سنجش وزن مطلوب فرد است. BMI کمتر از 5/18 نشان دهنده لاغری و کمبود وزن در فرد است. باید توجه داشته باشیم که وزن مطلوب برای هر فرد با توجه به سن، جنس ،وضعیت سلامت و... متفاوت است. وزن کم میتواند احتمال بروز سارکوپنی (تحلیل عضلانی) و اختلالات حافظه را افزایش دهد.

برای شروع رژیم درمانی در این افراد در ابتدا باید علت کاهش وزن را بررسی کنیم. و سپس با توجه به علت ، روش و استراتژی درمانی خود را انتخاب نماییم. عوامل مختلفی میتواند سبب کم وزن بودن افراد باشد، مانند:

1-اختلالات خوردن، مانند بی اشتهایی عصبی

2- مشکلات گوارشی

3-مشکلات تیروئید

4-سلیاک

5- دیابت کنترل نشده

6-سرطان

7- عفونت

-اگر میخواهید وزن خود را افزایش دهید، خیلی مهم است که از راه درست و علمی آن اقدام نمایید. داشتن یک سبک زندگی سالم بسیار مهم است.

-مقدار کالری مصرفی خود را افزایش دهید. بیشتر از حد مورد نیاز بدن کالری مصرف نمایید. و درصد پروتئین مصرفی خود را نیز افزایش دهید.

-حتما در روز از میان وعده ها استفاده نمایید . در طول روز حداقل سه میان وعده داشته باشید. اگر نمیتوانید در هر وعده حجم زیادی مصرف کنید، میتوانید تعداد وعدهای بیشتر با حجم کمتر را جایگزین نمایید.

-از غذاهایی که دارای مقدار انرژی بیشتری دارند استفاده نمایید. مانند: آجیل ها و مغزها (بادام، بادام زمینی، گردو و ...)، میوه های خشک ، خرما ،کشمش ، آلو خشک و...

-از گروه چربی ها و روغن های غیر ترانس است مانند روغن زیتون و روغن کانولا و روغن اووکادو استفاده کنید.

-غلات کامل مانند جو دو سر و برنج قهوه ای به افزایش وزن شما کمک میکنند.

-مصرف پروتئین را افزایش دهید.

امروزه از گیاهان دارویی برای کمک به درمان استفاده میشود:

1-چای بابونه: ممکن است علت لاغری مفرط فرد، اختلالات جذبی باشد. چای بابونه باعث کاهش التهاب در دستگاه گوارش میشود. و سبب افزایش ترشح اسید معده میشود در نتیجه هضم و جذب بهتر مواد غذایی را به دنبال دارد. و همچنین تسهیل کننده هضم میباشد.

مصرف بابونه همراه با به لیمو و زنجبیل سبب افزایش اشتها میشود.

2-عرق یونجه: مصرف عرق یونجه باعث افزایش انرژی مصرفی فرد میشود. زیرا سرشار از پروتئین و مواد معدنی است. و بخصوص برای چاقی صورت بسیار مناسب است.

3- آووکادو: دارای چربی هاس سالم است. بنابراین در افزایش وزن سالم به فرد کمک میکند. حاوی ویتامین ها و مواد معدنی متفاوتی است.

4- شکلات تلخ:دارای کالری زیادی است. به همین علت مصرف مقدار کمی از آن، کالری زیادی را تامین میکند.

5-زنجبیل: باعث افزایش فعالیت معده میشود. همچنین عملکرد لیپاز پانکراس را تقویت میکند و به هضم و جذب غذا کمک میکند.

6- شنبلیله: سبب بهبود هضم غذا و افزایش اشتها میشود.

7- ریشه قاصدک: سبب بهبود هضم غذا و افزایش اشتها میشود.

8- دانه چیا:مناسب جهت افزایش وزن است.

M


آدرس مطب : تهران،سعادت آباد،میدان کاج،ابتدای سرو شرقی،مجتمع سعادت
تلفن : 22082039 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مهمترین علل چاقی شکمینکات مهم روزه داریاصول صحیح اندازگیری وزنتغذیه و فشار خوندارودرمانی یا رژیم درمانرابطه سرعت غذا خوردن و چامکمل های مناسب برای رشد قنکات تغذیه ای بعد از جراحکالری خوراکی های معروف مبه اندازه کافی آب بنوشیدتغذیه و میگرندر طی روز چه مقدار قند و شزرده تخم مرغ رو بخورم یا فقر آهننکات تغذیه ای در مصرف کورکاهش وزن مهمتر است یا کاهبهترین ورزش ها برای کاهش تغذیه و پوستدستور پخت نان کتوسلیاک چیست؟فلفل و لاغریمضرات مصرف گوجه سبزچاقی و هورمون های جنسیکاهش وزن پایداربهترین رژیم کدام است؟تغذیه و بارداریسیروز کبدی چیستفواید شیر مادرنقرس و پرهیز های غذایینان سفید یا نان سبوس دارگلوتن و بیماری سلیاکبهترین زمان مصرف ویتامینتغذیه و ریزش موروغن زیتون فرابکر یا تصفساقه طلایی و لاغرینقش تغذیه در آلزایمزچرا همیشه گرسنه ام؟پیاده رویی و چربی سوزیبی اشتهاییتغذیه در آلودگی هوارژیم های بسیار کم کالریسبوس برنج و مزایای آنلاغری با دمنوش؟ آره یا نهنقش دتاکس واتر در لاغریچرا هرچی ورزش می کنم لاغرپروبیوتیک چیست؟بی اشتهایی عصبی و راهکارتغذیه در زمان اسهالرژیم های تک خوریسطح ویتامین دی بدنت رو برلاغری با دارو ممنوعسوابق تحصیلی و علمینمونه ی رژیم ماه رمضانچرا بدن کم آب می شود ؟آیا مصرف میوه در رژیم آزابی عارضه ترین رژیم لاغریخنک کننده ای برای تابستارژیم سیب زمینیشکر قهوه ایلاغری در طی شیردهینمونه رژیم شوک سه روزهچرا دچار چاقی شکمی هستم؟آب خوردن و لاغریبرنج کته یا آبکشخشکی دهانرژیم شوکصبحانه و فواید آنمقایسه نوشابه رژیمی و نوچند نکته کاربردی برای لاافراط در مصرف زولبیا بامدلیل گرسنگی بیش از حدرژیم غذایی DASHعلل چاقی شکمیمقدار مورد نیاز آب روزانچه نوع لاغری ای مناسب استهمه چیز درباره افزایش وزامگا 3 و تاثیراتش بر روی تفاوت های رژیم فستیگ و رودلایل چاقی کودکانرژیم غذایی ورزشکارانعلل ایجاد سلولیت و راه هامقدار مجاز کاهش وزن طی یکچه هورمون هایی باعث میشه هر آنچه درباره رشد قد بایایا میتوان چاقی خود را بهتفاوت کربوهیدرات ساده و دلایل رها کردن رژیمراه های افزایش اشتهاعمل اسلیو برای چه کسانی لمنابع امگا 3منابع غذایی آهن را به سبدچه ویتامینی در زمان روزه یائسگی را راحت طی کناختلالات هورمونی در خانمتوصیه های غذایی در کیست تدیابت و تغذیهراه های تامین آب مورد نیاعوامل تشدید کننده میگرنمنابع غذایی حاوی آهنچه کسانی نیاز به مولتی ویکلیه ی سنگ ساز و تغذیهاز چه زمانی به برنامه غذاتوصیه هایی جهت افزایش وزدیر خوابیدن و چاقیراه های جلوگیری از لاغری عوارض مصرف بیش از حد کافئمنابع غذایی سرشار از امگچه کسانی به افزایش وزن نیکم آبی در ماه رمضاناسترس و چاقیتغذیه مادر و آلرژی شیرخودانه چیاراهکارهایی برای رفع پف صعوارض رژیم های کم کالریمنابع غذایی غنی از کلسیمنوع پخت چقد بر روی کالری کمبود ویتامین دی و چاقیاصلاح سبک زندگی به چه معنتغذیه و فاویسمدانه چیا و لاغریرابطه آب خوردن و لاغریغذاهای کاهنده اشتهادستگاه های لاغریمقالاتیادداشت هااخبارخاطراتكرايوليپوليزصفحه اصلیسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگرکویتیشنچربی سوزی موضعیعکس قبل و بعد لیپوماتیکبرترین دستگاه های لاغریکرایولیپولیز ، کویتیشن ،مکانیسم دستگاههای لاغریسوالات متداول کرایولیپو