پروانه کاظمی

کارشناس ارشد تغذیه


سایت ها و وبلاگ های ایده

فيلم انجام كرايوليپوليز

لاغری موضعی با دستگاه ها

آدرس مجموعه ایده آل

کادر درمانی ایده آل

رژیم غذایی مناسب برای درمان کم کاری تیروئید

اصلاح رژیم غذایی در درمان کم کاری تیروئید و پیشگیری از کم کاری تیروئید مفید است.غذاهای غنی از ید مانند ( نمک ید دار، جلبک دریایی و غذاهای دریای، ماهی آب شور، شوسی، نمک دریای سلتیک ) و غذاهای غنی از سلنیوم مانند ( گوشت، جوجه، ماهی آزاد، ماهی تن، غلات خام، آجیل برزیلی، فراورده های لبنی، سیر و پیاز ) مصرف کنید مصرف ید را در رژیم غذایی خود را افزایش دهید.برای جلوگیری از عود علائم کم کاری تیروئید از خوردن غذاهایی مانند ( بذر کتان، کلم قمری، بادام زمینی، کلم پیچ، شلغم، سبزیجات خردل، خردل، ارزن، گل کلم، هلو، قهوه و اسفناج ) اجتناب کنید.

برخی غذا ها مانند ( شاخه بامبو، سویا، محصولات سویا، روغن کانولا، ترب کوهی، غذاهای دارای گلوتن، باباسو و سیب زمینی شیرین ) گواتروزن هستند. و برخی از مواد شیمیایی مانند ( آمیودارون، لیتیوم، پروپیل، سولفادیازین، کاربامازپین، تیواوراسیل، مینوسیکلین، اسید لوپانوئیک، Phenobarbitone، Oxazolidines) اگر از طریق مواد غذایی فراوری شده و یا دارو مصرف شوند سبب ایجاد گواتر می شوند. سویا مانع جذب داروهای تیروئید می شود.سلنیوم یکی از مواد معدنی است که ممکن است به تنظیم عملکرد تیروئید کمک کند و در غذاهایی مانند ( آجیل برزیلی، ماهی تن، ماهی روغن و گوشت گاو وجود دارد یک فرد بزرگسال روزانه به 55 میکروگرم سلنیوم نیاز دارد.

در صورت شک به کم کاری تیروئید از منابع غذایی ید دار مانند ( نمک ید دار، ماست، ماهی های های آب شور و محصولات لبنی مانند ( شیر و پنیر ) مصرف کنید یک فرد بزرگسال 150 میکروگرم ید در روز نیاز دارد یک فنجان ماست 87/2 میکروگرم ید به بدن می رساند.تیروزین یک اسید امینه ضروری برای تولید هورمون تیروئید است بسیاری از داروهای تیروئید حاوی تیروزین هستند و در مواد غذایی مانند ( ماهی های اقیانوس مانند ماهی تن و ماهی کاد، کلپ دریا و محصولات لبنی ( ماست و پنیر ) و بعضی از میوه ها مانند ( موز و آوکادو ) یافت می شود.روی در روند تولید هورمون در غده تیروئید استفاده می شود و در ( غذاهایی مانند ( کبد گاو، گوشت گاو، گوشت بره، کدوی تابستان و مارچوبه ) یافت می شود.مس با روی به تولید هورمون تیروئید کمک می کند عدم تعادل مس و روی در بدن روی سلامت تیروئید تاثیر می گذارد کدو در تابستان و کبد گاو منبع خوبی از مس هستند.

آهن نامشخص است ولی در کسانیکه کم کاری تیروئید دارند کم خونی و کمبود آهن شایع است لذا از غذاهای سرشار از آهن مانند ( لوبیا سبز، عدس، گوشت قرمز، کاهو، جعفری، آویشن و زردچوبه ) در کم کاری تیروئید استفاده کنید.ویتامین Cبرای سوخت و ساز تیروزین ضروری است ویتامین Eبرای متابولیزه کردن سلنیوم نیاز است ویتامین Bمعمولا در مبتلایان به کم کاری تیروئید پایین است و نقش مهمی در متابولیسم سلول دارد غلات سبوس دار ماهی و غذاهای دریایی، تخم مرغ، لبنیات و سبزیجات برگدار مقدار ویتامین E, Bبالایی دارند میوه ها منابع سرشار از ویتامین Cهستند. منابع ویتامین Aشامل ( جگر، تخم مرغ، سبزی های سبز رنگ و ماهی های روغنی، میوه های زرد و نارنجی ) می باشد و در کم کاری تیروئید نیاز است و هرچه میوه ها پر رنگ تر باشد ویتامین بیشتری دارد.

روتئین و فیبر برای کاهش علائم کم کاری تیروئید مفید هستند پروتئین در منابع (ماهی، گوشت گاو، تخم مرغ، لبنیات و سبزیجات ) یافت می شود و منابع خوب فیبر در سبزیجات برگدار، لوبیا سبز و میوه های مختلف ( انجیر، سیب، آلو، مرکبات ) و غلات و آجیل یافت می شود ولی نباید فیبرها را در کم کاری تیروئید به مقدار خیلی زیاد مصرف کرد. زیرا در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد می شود.از مصرف نوشیدنی های کافئین دار و قند های ساده ( شکر، قند و شیرینی جات ) پرهیز کنید.اسید های چرب امگا 3 که منبع غنی آن ها ماهی های روغنی آب ها ی سرد است در تخفیف علائم کم کاری تیروئید موثر است.از نمک در پایان پخت غذا استفاده کنید زیرا ید غذا در هنگام برداشتن درب غذا با بخار خارج می شود نمک ید دار را در شیشه های غیر شفاف و در تاریکی نگه دارید.


آدرس مطب : تهران،سعادت آباد،میدان کاج،ابتدای سرو شرقی،مجتمع سعادت
تلفن : 22082039 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :

eshkan mohamedzadeh [ 1393-11-14 ]
عالی

محمد-ف [ 1393-10-22 ]
عالیه

علی [ 1393-10-18 ]
عالی

bita [ 1393-09-07 ]
mamnon kheili mofid bod...

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض مصرف بیش از حد کافئلاغری با دمنوش؟ آره یا نهنمونه ی رژیم ماه رمضانهمه چیز درباره افزایش وزاختلالات هورمونی در خانمتغذیه و بارداریرژیم شوکعوارض رژیم های کم کالریلاغری با دارو ممنوعچند نکته کاربردی برای لاهر آنچه درباره رشد قد بایاز چه زمانی به برنامه غذاتغذیه و ریزش مورژیم غذایی DASHغذاهای کاهنده اشتهالاغری در طی شیردهیچه نوع لاغری ای مناسب استیائسگی را راحت طی کناصلاح سبک زندگی به چه معنتغذیه در آلودگی هواراه های افزایش اشتهامقایسه نوشابه رژیمی و نوچه هورمون هایی باعث میشه کم آبی در ماه رمضاناصول صحیح اندازگیری وزنتغذیه در زمان اسهالراه های تامین آب مورد نیامقدار مورد نیاز آب روزانچه ویتامینی در زمان روزه به اندازه کافی آب بنوشیدخنک کننده ای برای تابستاراه های جلوگیری از لاغری مقدار مجاز کاهش وزن طی یکچه کسانی به افزایش وزن نیکالری خوراکی های معروف مبهترین ورزش ها برای کاهش خشکی دهانراهکارهایی برای رفع پف صمنابع امگا 3نوع پخت چقد بر روی کالری کاهش وزن مهمتر است یا کاهبهترین رژیم کدام است؟دلایل چاقی کودکانرابطه آب خوردن و لاغریمنابع غذایی آهن را به سبدنکات مهم روزه داریکاهش وزن پایداربهترین زمان مصرف ویتامیندلایل رها کردن رژیمرابطه سرعت غذا خوردن و چامنابع غذایی حاوی آهننکات تغذیه ای در مصرف کورگلوتن و بیماری سلیاکبی اشتهاییدانه چیاساقه طلایی و لاغریسوابق تحصیلی و علمیمنابع غذایی سرشار از امگچاقی و هورمون های جنسیپیاده رویی و چربی سوزیبی عارضه ترین رژیم لاغریدانه چیا و لاغریسبوس برنج و مزایای آنمهمترین علل چاقی شکمینان سفید یا نان سبوس دارپروبیوتیک چیست؟برنج کته یا آبکشدارودرمانی یا رژیم درمانسطح ویتامین دی بدنت رو برمکمل های مناسب برای رشد قچرا همیشه گرسنه ام؟آیا مصرف میوه در رژیم آزادر طی روز چه مقدار قند و ششکر قهوه ایچرا هرچی ورزش می کنم لاغرآب خوردن و لاغریتفاوت های رژیم فستیگ و روصبحانه و فواید آنفقر آهنمضرات مصرف گوجه سبزچرا بدن کم آب می شود ؟افراط در مصرف زولبیا بامتفاوت کربوهیدرات ساده و روغن زیتون فرابکر یا تصفعلل ایجاد سلولیت و راه هافلفل و لاغرینقش تغذیه در آلزایمزچرا دچار چاقی شکمی هستم؟امگا 3 و تاثیراتش بر روی توصیه های غذایی در کیست ترژیم های بسیار کم کالریعمل اسلیو برای چه کسانی لعوامل تشدید کننده میگرننقش دتاکس واتر در لاغریایا میتوان چاقی خود را بهتوصیه هایی جهت افزایش وزرژیم های تک خوریدستگاه های لاغریمقالاتیادداشت هااخبارخاطراتكرايوليپوليزصفحه اصلیسوالات پزشکیپیامهای کاربرانسایتهای دیگرکویتیشنچربی سوزی موضعیعکس قبل و بعد لیپوماتیکبرترین دستگاه های لاغریکرایولیپولیز ، کویتیشن ،مکانیسم دستگاههای لاغریسوالات متداول کرایولیپو